Een spons van 75 miljoen euro

Speculoospasta, een uitvinding waar wij Belgen trots op mogen zijn. En een product dat bekend werd dankzij het tv-programma De Bedenkers. In de Verenigde Staten, het walhalla van het ondernemen, hebben ze een gelijkaardig format: Shark Tank. Ondernemers/uitvinders pitchen hun product aan enkele bekende ‘sharks’ (investeerders) in de hoop een lucratieve deal te sluiten. Dankzij het grote aantal kijkers van de show, zo’n zeven miljoen per aflevering, leidt een goede presentatie geregeld tot een boom van het bedrijf. Hier vind je de drie opmerkelijkste succesverhalen uit de Shark Tank!

3. De Breathometer: een alcoholtest in je broekzak

Op plaats 3 staat de Breathometer, een ademtest voor je smartphone. Met deze app zie je in een oogopslag hoeveel je alcoholpercentage bedraagt en hoelang het zal duren eer je ontnuchterd bent. Indien je te veel hebt gedronken kan je een taxi oproepen, zodat je veilig thuisraakt. Na lang onderhandelen bereikte uitvinder Charles Yim een monsterakkoord: alle vijf Sharks stapten in zijn project, een primeur in het programma. In ruil voor een belang van 30 procent investeerden ze samen 1 miljoen dollar in de Breathometer. Niet slecht als je weet dat het bedrijf, opgericht in 2012, al 10 miljoen dollar (9,3 miljoen euro) ophaalde uit verkoop in 2014.

2. Tipsy Elves: lelijke truien, mooie opbrengsten

Rijk worden met kitscherige kersttruien: Evan Mendelsohn en Nick Morton slaagden erin. In de Shark Tank verkochten ze 10 procent van hun bedrijf Tipsy Elves voor 100.000 dollar aan zakenman Robert Herjavec. Met een omzet van 8 miljoen dollar (7,4 miljoen euro) in 2014 bewezen de ondernemers dat de truien meer dan een hype waren. Tipsy Elves biedt ondertussen ook kleren aan voor andere gelegenheden, zoals St. Patrick’s Day. Het assortiment is dus weliswaar uitgebreid, de kledij is nog altijd even lelijk.

 

3. Move over Spongebob, Scrub Daddy is de succesvolste spons!

© Scrub Daddy by TheKarenD (CC BY-NC 2.0)

Als een lelijke trui al een onverwacht succesverhaal is, wat dan gedacht van een spons? Scrub Daddy, het bedrijf van Aaron Krause, heeft al meer dan 75 miljoen dollar (70,5 miljoen euro) opgebracht. Dat zegt Lori Greiner, de shark die 20 procent van de sponsonderneming kocht voor 200.000 dollar. Wat er zo bijzonder aan het sponsje is? In warm water is het zacht, en dus ideaal om mee af te wassen. Eens het in koud water ondergedompeld wordt, transformeert de Scrub Daddy in een stevige schuurspons.

Bron: http://uk.businessinsider.com/

Uitgelichte foto: https://pixabay.com/

 

Plaats een reactie